یکی از ناله های اهل جهنم این است: « اگر اهل تعقل و اندیشه بودیم ٬ اگر اهل درک بودیم امروز اینجا نبودیم » سوره ملک آیه 10
حضرت علی (ع) نیز در حکمت 38 نهج البلاغه می فرمایند: ارزشمندترین بی نیازی عقل است و بزرگترین فقر بی خردی است.
اگر دانشمند خوش بیانی سخن گفت ٬ نباید پرسید چرا سخن گفتی ؟ زیرا علم و بیان او اقتضا می کند که یافته های علمی خود را ارائه دهد. اما اگر این دانشمند با آن همه کمالات ساکت شد و یافته های خود را کتمان کرد زیر سئوال می رود که چرا نگفتی؟ خداوند قادر و حکیم مهربان که می تواند از خاک ٬ گندمو از گندم ٬ نطفه و از نطفه ٬انسان کاملی را بیافریند ٬ اگر نمی آفرینید جای سئوال بود که چرا قدرت خود را به کار نگرفتی و چیزی نیافریدی؟
امیر سرتیپ غلامعلی جانگداز:
ما در عملیات رمضان یک ابتکار هم به خرج دادیم و صدای لودر و بولدوزر را ضبط کردیم. در منطقهای که مهندسی ما کار نمیکرد این صدا را پخش کردیم تا دشمن گمراه
شود؛ به این خاطر که به شدت روی بچههای مهندسی ما شلیک میکردند
توپ را که شوت می کنند و به آن ضربه می زنند بالا می رود اما پایی که ضربه می زند به عقب بر می گردد. این خود یک درس است . یعنی اگر به کسی البته به ناحق و نابجا ضربه ای بزنی آن که ضربه می خورد اوج می گیرد ولی تو که ضربه می زنی عقب می افتی و این یعنی بدی های تو به خودت بر می گردد. قران کریم می فرماید: «و ان اساتم فلها» یعنی بدی های شما به خود شما باز می گردد.
دیوار را ببین صبح که می شود ٬ سایه سیاه و دراز خود را به این طرف و آن طرف می اندازد ٬ اما نزدیک به ظهر که می شود همان سایه آرام آرام به خودش بر می گردد.
آدمی تا در صحنه حوادث و شداید سهمگین قرار نگیرد ٬ کمالات و استعدادهای ذاتی او آشکار نمی شود. (شهید جمشیدی)
ای شقایقهای آتش گرفته دل خونین ما ٬ شقایقی است که داغ شهادت شما را بر خود دارد ٬آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید.
حضرت علی (ع) : بردباری و تحمل سختی ها ابزار ریاست است . «حکمت 176»
از روزی که تهیه کننده زحمت کش برنامه سمت خدا به خاطر کم ظرفیتی مسئولین صدا و سیما از کار کنار گذاشته شده و مجری با سابقه این برنامه هم به خاطر این موضوع خداحافظی کرد٬ این برنامه تاثیر گذار دچار حاشیه گردیده است . به جهت اهمیت این موضوع چند جمله ای را خطاب به مسئولین صدا و سیما نوشته ایم :
آقای مدیر صدا و سیما :
متأسفیم : از اینکه باعث خوشحالی جنود شیطان و عناصر ضد دین و ضد انقلاب شدید!
متأسفیم : از اینکه باعث خون دل خوردن و ناراحتی نیروهای مومن و انقلابی شدید!
متأسفیم : از اینکه محبوبترین برنامه مذهبی این چند سال اخیر را که هزاران نفر را به سمت خدا برگردانده بود را دچار حاشیه نمودید!
متأسفیم : از اینکه در سال فرهنگ با مدیریت جهادی ٬ با مدیریت غیر جهادی کاری کردید ضد فرهنگی !
متأسفیم : از اینکه تا وقتی از شما تعریف می کنند همه چیز بر وفق مراد است ٬ وای به حال روزی که بخواهند از شما انتقاد کنند .....!
و متأسفیم ..................
در پایان ضمن حمایت همه جانبه خانواده های مومن و متدین از این برنامه ٬ از مسئولین مربوطه خواستاریم اقدامات لازم را جهت بازگشت عوامل این برنامه مبذول فرمایند.
( فأین تذهبون)
لطفا با ارسال پیامک به شماره 20000303 اعتراض خود را نسبت به این اقدام اعلام کنید.
کنترل نفس
کنترل نفس، از سفارشهای مهم ائمه معصوم
علیهمالسلام بوده است. امیر المؤمنین علیهالسلام فرمود: «کسیکه بر هوای نفس چیره
نشود، نفس بر او چیره خواهد شد.»
نقل است، روزی حضرت امیرعلیهالسلام از در
دکان قصابی می گذشت. قصاب به جهت علاقه به آن حضرت عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! گوشت
های خوبی آورده ام؛ اگر می خواهید مقداری ببرید. حضرت فرمود: «الآن پول ندارم که
بخرم.» قصاب عرض کرد: من صبر می کنم؛ پولش را بدهید. حضرت در پاسخ فرمود: «من به
شکم خود می گویم که صبر کند.آری،
اگر انسان خود را تربیت کرده باشد، نمی گذارد نفس بر او چیره شود. کسانی که نفس خود
را تربیت میکنند، در مقابل مکروهات و محرمات الهی بسیار مقاوم هستند و ترک آنچه
را که برای دیگران سخت به نظر می آید، برای چنین افرادی آسان است.
حلال آن حساب دارد، حرام آن عقاب ..
امیرالمؤمنین علیهالسلام وقتی در شب نوزدهم
ماه رمضان، مهمان امّ کلثوم علیهاالسلام دختر خود، بود و دو غذا (نمک و شیر) را بر
سر سفره دید، فرمود: «دخترم! آیا قبلاً دیده ای که پدرت در یک سفره دو نوع خورش
بخورد؟ آیا می خواهی فردای قیامت، ایستادن علی در برابر خدای سبحان بهخاطر محاسبه
و حساب پسدادن باشد؟ دخترم! بر حلال دنیا حساب است و بر حرام آن عقاب و عذاب. »
تغافل و چشم پوشی
شخصی به امیرالمؤمنین علیهالسلام دشنام داد.
حضرت، سخن او را نشنیده گرفته، فرمودند: «به گوش خود شنیدم که کسی به من دشنام داد،
ولی به روی خود نیاوردم و گفتم که شاید به علی دیگری بد می گفته است.»
تغافل و نادیدهگرفتن، به جهت تقویت حلم و
بردباری و هم برای تربیت بهتر افراد، ارزش اخلاقی محسوب می شود. بسیار شنیده و دیده
ایم که بزرگان دین در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی و حتی خانوادگی، خود را به
تغافل زده و برای حفظ مصالح، از برخورد مستقیم خودداری کرده اند.
باید توجه داشت که بین تغافل و غفلت بسیار فرق
است. در تغافل همانگونه که گفته شد، عنصر حلم و بردباری بسیار کارآمد است؛ اما در
غفلت، نوعی بیتفاوتی، سستی و بیغیرتی دیده می شود که انسان را از یاد خدا دور و
در معرض سقوط قرار می دهد